ویرایش محتوا
درمانگاه شبانه روزی خیریه فاضل

درباره ما

🔻 درمانگاه شبانه‌روزي عمومی و تخصصي فاضل با هدف ارتقاي سلامت مردم منطقه شمال شهر اصفهان در سال 1395 به صورت خیریه فعاليت خود را آغاز نموده است.

با ما تماس بگیرید

سرماخوردگی یا اُمیکرون

  • خانه
  • -
  • بیماری ها
  • -
  • سرماخوردگی یا اُمیکرون
سرماخوردگی یا اُمیکرون

 سرماخوردگی یا اُمیکرون

سرماخوردگی و اُمیکرون معمولا توسط ویروس ها ایجاد می شوند. کرونا توسط سارس ایجاد می شود، در حالی که سرماخوردگی اغلب توسط راینوویروس ها ایجاد می شود. همه این ویروس ها به روش های مشابه پخش می شوند و بسیاری از علائم مشابه را ایجاد می کنند. طبق تحقیقاتی که بر روی بیماری اُمیکرون، انجام گرفته مشخص شده است که بخشی از جهش خود را از ماده ژنتیک ویروس سرماخوردگی عادی گرفته است.

"</p

سرماخوردگی:

سرماخوردگی یک بیماری عفونی است که معمولاً توسط ویروس‌های رینوویروس یا کوروناویروس ایجاد می‌شود. علائم شایع سرماخوردگی شامل عطسه، سرفه، گلو درد، خستگی، تب کم، و گاهی آبریزش یا گرفتگی بینی همراه می‌باشد. سرماخوردگی اغلب در چند روز بهبود می‌یابد و درمان اصلی آن معمولاً بر پایه مراقبت‌های خودآگاه و استفاده از داروهای تسکین علائم است.

 اُمیکرون:

اُمیکرون یک نسخه جدید از ویروس کووید-۱۹ است. به دلیل شایع بودن و پتانسیل برخی تغییرات در پروتئین‌های اسپایک و قابلیت انتقال سریع. این بیماری برخلاف سرماخوردگی، یک بیماری شدید و مبتنی بر عفونت است. برای پیشگیری و مدیریت امیکرون، واکسیناسیون، مراقبت‌های بهداشتی (استفاده از ماسک، شستشوی دست، و فاصله‌گذاری اجتماعی)، و داروهای مورد تأیید پزشکی استفاده می‌شوند. علائم کلیدی ابتلاء به کرونا امیکرون شامل سرفه، آبریزش بینی، خستگی، گلودرد، سردرد، درد عضلانی، تب و عطسه می‌شود.

دو عامل اصلی تشخیص بیماری ها

 با توجه به فصل سرما و شیوع عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و با توجه به شیوع کرونا در سالهای اخیر و مشابهت علائم آن با سرماخوردگی، برخی افراد این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند. خستگی ناشی از اُمیکرون فراتر از احساس خستگی معمولی است و ممکن است ضعیف شدن عضلات، تاری دید و از دست دادن اشتها همراه باشد. دیگر عامل سردرد است که بویژه در اُمیکرون شایع است.

سایر علائم:

در سرماخوردگی معمولا شاهد ابتلای خانوادگی نیستیم و اگر همه افراد خانواده به سرعت مبتلا شدند می توان به وجود اُمیکرون شک کرد. در اُمیکرون سرفه ها خشک و طولانی‌تر است، اما در سرماخوردگی معمولا سرفه های کوتاه مدت و ملایم تری را داریم. تعریق شبانه هم معمولا در اُمیکرون شاهد هستیم تا سرماخوردگی .علامت تنگی نفس از موارد شدید ابتلا به اُمیکرون، است

مدت زمان بیماری

مدت زمان سرماخوردگی تا سه روز بوده و اگر بیماری بیش از این طول کشید باید به ابتلای افراد به اُمیکرون شک کرد. با توجه به اینکه تشخیص قطعی سرماخوردگی از اُمیکرون کار بسیار دشواری است، در همین راستا توصیه می شود افراد با مشاهده علائم سرماخوردگی حتما خود را قرنطینه کرده و از سرایت بیماری به سایر اعضای خانواده و اطرافیان جلوگیری کنند.

سلامت باشید.

ارسال دیدگاه