ویرایش محتوا
درمانگاه شبانه روزی خیریه فاضل

درباره ما

🔻 درمانگاه شبانه‌روزي عمومی و تخصصي فاضل با هدف ارتقاي سلامت مردم منطقه شمال شهر اصفهان در سال 1395 به صورت خیریه فعاليت خود را آغاز نموده است.

با ما تماس بگیرید

تاثیراستامینوفن بر هوش کلامی

  • خانه
  • -
  • خبرهای علمی پزشکی
  • -
  • تاثیراستامینوفن بر هوش کلامی
تاثیراستامینوفن بر هوش کلامی

تاثیر استامینوفن بر هوش کلامی

استامینوفن به عنوان یک مسکن ایمن در دوران بارداری در کاهش تب مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر مستقیم بر هوش کلامی کودکان در آینده دارد.

تاثیراستامینوفن برهوش کلامی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند مصرف و تاثیر  استامینوفن ممکن است در بلندمدت در دوران بارداری، بر هوش کلامی کودک داشته باشد.  مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد،بین مصرف این دارو در دوران بارداری و ایجاد پیامدهای زبانی در اوایل دوران کودکی تاثیر مستقیم وجود دارد.

مطالعات محققان

به گفته محققان تاثیر استامینوفن با افزایش تاخیر زبان و گفتار در ارتباط همراه است. این مطالعه نشان می‌دهد مصرف داروی استامینوفن در دوران بارداری باعث ضعیف شدن مهارت‌های ارتباطی کودک خواهد شد. در این مطالعه از معیار هوش کلامی استفاده شد که نسبت به مطالعات قبلی دقیق‌تر بوده است.  محققان در مطالعات قبلی خود فقط سه ماهه اول بارداری را مطالعه میکردند. در مطالعات اخیر هر شش هفته دوران بارداری و ۲۴ ساعت پس از تولد نوزاد، از شرکت کنندگان سوال و مطالعه درباره تاثیر مصرف این دارو به عمل آمد.

آمار

تجزیه و تحلیل زبان کنونی روی ۲۹۸ کودک ۲ ساله انجام شد که قبل از تولد نیز تحت نظر قرار داشتند. از این بین ۲۵۴ کودک در سن ۳ سالگی برای مطالعه بیشتر بررسی شدند. در این مطالعه از فهرست توسعه ارتباطی استفاده شد. همچنین والدین درباره واژگان ، پیچیدگی زبان و میانگین طولانی‌ترین گفتارهای کودکان گزارش‌هایی را ارائه دادند. محققان در مورد این مطالعه می‌گویند: تاثیر افزایش مصرف استامینوفن به خصوص در سه ماهه سوم ارتباط مستقیی با هوش کلامی و میانگین طول بیان جملات کوتاه‌تر در ۲ سالگی داشته است.

جمع بندی

یک مقاله در ژورنال “European Psychiatry” منتشر شد و به نتایجی رسید که ارتباط بین تاثیر استامینوفن در دوران بارداری و هوش کلامی در اوایل دوران کودکی را نشان می دهد. در این تحقیق نشان دادند که تاثیر مصرف استامینوفن در دوران بارداری مادران با افزایش احتمال اختلالات زبانی و کلامی در فرزندان سنین ۳ و ۵ سالگی مرتبط بوده است. هرچند این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتر دارد . برخی مطالعات و تحقیقات حاکی از ضرورت توجه به مصرف داروها در دوران بارداری و اثرات آن‌ها بر رشد و توسعه هوش کلامی کودکان در زمان‌های بعدی می‌باشند. بنابراین، همواره توصیه می‌شود که در صورت نیاز به مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری، مشاوره و راهنمایی پزشک خود را جدی بگیرید.

سلامت باشید.

ارسال دیدگاه