ویرایش محتوا
درمانگاه شبانه روزی خیریه فاضل

درباره ما

🔻 درمانگاه شبانه‌روزي عمومی و تخصصي فاضل با هدف ارتقاي سلامت مردم منطقه شمال شهر اصفهان در سال 1395 به صورت خیریه فعاليت خود را آغاز نموده است.

با ما تماس بگیرید

روز جهانی بهداشت دست

  • خانه
  • -
  • اخبار
  • -
  • روز جهانی بهداشت دست
روز جهانی بهداشت دست

روز جهانی بهداشت دست

روز جهانی بهداشت دست، که هر سال در تاریخ ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود، فرصتی است تا بر اهمیت شستن دست‌ها با آب و صابون به عنوان یکی از ساده‌ترین، موثرترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بیماری‌ها و نجات جان‌ها تأکید شود. این روز توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به منظور افزایش آگاهی و درک عمومی در مورد اهمیت بهداشت دست در سراسر جهان ارتقاء یافته است.

روز جهانی بهداشت دست

رویدادهایی که در این روز انجام می‌شوند شامل کمپین‌های آموزشی، کارگاه‌های عملی و توزیع مواد آموزشی درباره‌ی تکنیک‌های صحیح شستشوی دست می‌باشد. هدف از این فعالیت‌ها تشویق افراد برای اتخاذ عادت‌های مناسب بهداشت دست و ارتقاء سلامت عمومی است.

تاریخچه نامگذاری این روز

تاریخچه نامگذاری روز جهانی بهداشت دست به سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد. این روز توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به منظور افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت شستشوی دست و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها با شعار” مراقبت تمیز، مراقبت امن تر” در سراسر جهان ایجاد شد. منشأ این روز به نیازمندی جهانی برای پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود بهداشت عمومی برمی‌گردد. این روز فرصتی است تا مردم در سطح جهانی آگاهی بیشتری از اهمیت بهداشت دست پیدا کنند و عادت‌های بهداشتی مناسب را در زندگی خود برای جلوگیری از بیماری‌ها انتخاب کنند.

هدف از نامگذاری این روز

 به منظور تأکید بر اهمیت شستشوی دست در حفظ سلامتی و پیشگیری از انتشار بیماری‌ها انجام شده است. این روز برای آگاهی‌بخشی به جامعه درباره اهمیت شستشوی دست با آب و صابون و ترویج عادت‌های بهداشتی ساده و موثر ارزشمند است. از طریق این روز، سازمان‌ها و فعالان بهداشتی به همراه جوامع محلی و جهانی توانایی‌های لازم را برای مبارزه با بیماری‌ها و ارتقاء سلامتی عمومی افزایش می‌دهند.

برنامه ها و فعالیت های این روز

۱. کمپین‌های آموزشی:

برگزاری کمپین‌ها و برنامه‌های آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و مکان‌های عمومی به منظور آگاهی‌بخشی درباره اهمیت شستشوی دست و تکنیک‌های صحیح آن.

۲. کارگاه‌های آموزشی:

برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی با محوریت بهداشت دست و به اشتراک گذاری تجارب و مطالب علمی جدید در این زمینه.

۳. توزیع مواد آموزشی:

توزیع بروشورها، پوسترها و مواد آموزشی دیگر درباره اهمیت شستشوی دست و تکنیک‌های صحیح آن به افراد.

۴. ارتقاء بهداشت دست در محیط‌های کاری:

آموزش و ترویج روش‌های بهداشت دست در محیط‌های کاری، به ویژه در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز بهداشتی.

این فعالیت‌ها و برنامه‌ها با همکاری سازمان‌های بهداشتی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و جوامع محلی در سراسر کشور انجام می‌شود به منظور ارتقاء سلامتی و پیشگیری از انتقال بیماری‌ها.

بیماریهای مرتبط به رعایت نکردن بهداشت دست

بهداشت دست یکی از عوامل مهم در پیشگیری از انتقال عفونت‌ها و بیماری‌ها است. عدم رعایت بهداشت دست می‌تواند به ایجاد یا انتقال بیماری‌های مختلف منجر شود. این بیماری‌ها معمولاً از طریق انتقال میکروب‌ها و ویروس‌ها به دست ایجاد می‌شوند و سپس از طریق تماس دست با سطوح دیگر یا انتقال میکروب‌ها به دهان، بینی یا چشم‌ها، وارد بدن می‌شوند. میکروب‌ها مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند بر روی دست‌های آلوده به مواد آلوده به انگشتان زنده بمانند و ممکن است میکروب‌ها و ویروس‌ها وارد دهان، بینی یا چشم‌ها شوند و عفونت ایجاد شود. بیماری‌های مرتبط با عدم رعایت بهداشت دست می‌توانند شامل بیماری‌های دستگاه گوارشی مانند اسهال و عفونت‌های ریه مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا باشند. همچنین، عدم رعایت بهداشت دست می‌تواند باعث انتقال عفونت‌های پوستی، عفونت‌های ادراری، و عفونت‌های دیگر شود که ممکن است به شدت خطرناک باشند.

ارسال دیدگاه