ویرایش محتوا
درمانگاه شبانه روزی خیریه فاضل

درباره ما

🔻 درمانگاه شبانه‌روزي عمومی و تخصصي فاضل با هدف ارتقاي سلامت مردم منطقه شمال شهر اصفهان در سال 1395 به صورت خیریه فعاليت خود را آغاز نموده است.

با ما تماس بگیرید

روز جهانی تالاسمی

  • خانه
  • -
  • اطلاعات بیماری
  • -
  • روز جهانی تالاسمی
روز جهانی تالاسمی

روز جهانی تالاسمی

روز جهانی تالاسمی هر سال در ۸ مه  برگزار می‌شود. تالاسمی یکی از بیماری‌های ژنتیکی است که باعث کاهش تولید هموگلوبین در بدن می‌شود و موجب کاهش توانایی حمل اکسیژن توسط خون می‌شود. این روز برای آگاهی‌بخشی در مورد این بیماری، حمایت از افراد مبتلا و ترویج تشخیص زودرس و مراقبت‌های صحیح برگزار می‌شود.

"روز

تاریخچه نامگذاری این روز

به منظور افزایش آگاهی عمومی درباره تالاسمی و بهبود دسترسی به درمان‌های مناسب و خدمات مراقبتی برای افراد مبتلا به این بیماری ارثی خونی تعیین شده است. تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که در آن تولید نرمال هموگلوبین، پروتئین حامل اکسیژن در گلبول‌های قرمز، مختل می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به آنمی شدید و مشکلات سلامتی دیگر شود.

تاریخچه نامگذاری این روز به سال ۱۹۹۴ بازمی‌گردد، زمانی که فدراسیون جهانی تالاسمی (Thalassaemia International Federation – TIF) تصمیم گرفت این روز را به عنوان یک مناسبت بین‌المللی برای آگاهی‌بخشی و ترویج اهمیت مراقبت‌های بهداشتی در رابطه با این بیماری تعیین کند. انتخاب تاریخ ۸ مه برای این روز از آنجا ناشی شده که مصادف با تولد جورج انگلیون، بنیان‌گذار و رئیس اولین فدراسیون است. این انتخاب به منظور ادای احترام به مشارکت‌های او در مبارزه با تالاسمی و حمایت از بیماران مبتلا به این بیماری صورت گرفته است. با گذشت زمان، این روز به عنوان فرصتی برای توجه بیشتر به نیازهای افراد مبتلا به تالاسمی و خانواده‌های آن‌ها، ارتقاء تحقیقات علمی و بهبود سیاست‌های بهداشتی شناخته شده است.

هدف از نامگذاری این روز

هدف عمدتاً آگاهی‌بخشی و بهبود شرایط زندگی برای افراد مبتلا به این بیماری ژنتیکی است. این روز به عنوان بستری برای فعالیت‌های جهانی استفاده می‌شود تا توجه عمومی و حمایت بین‌المللی در مورد موارد زیر تقویت شود:

۱. آگاهی‌بخشی:

افزایش آگاهی در مورد تالاسمی، پیامدهای آن برای فرد و خانواده‌هایشان، و اهمیت تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب بیماری.

۲. پیشگیری:

ترویج برنامه‌های غربالگری و مشاوره ژنتیک به منظور کاهش موارد جدید تالاسمی. تشویق جوامع و خانواده‌های در معرض خطر به استفاده از این خدمات.

۳. حمایت از بیماران:

تقویت حمایت‌های لازم برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تالاسمی، از جمله دسترسی به درمان‌های موثر و مراقبت‌های بهداشتی مناسب.

۴. تحقیق و توسعه:

تشویق به تحقیقات بیشتر برای پیشرفت درمان‌های موجود و کشف روش‌های جدید درمانی که می‌توانند منجر به درمان‌های بهتر و شاید حتی یک درمان قطعی شوند.

۵. سیاست‌گذاری بهداشتی:

ایجاد و تقویت سیاست‌های بهداشتی که بر پیشگیری، تشخیص و درمان تالاسمی تمرکز دارند و حمایت مالی و اجتماعی مناسب برای بیماران و خانواده‌های آنها فراهم می‌آورند.

بنابراین، روز جهانی تالاسمی نه تنها به عنوان یادآوری از نیاز به آگاهی و مراقبت بهتر است، بلکه همچنین به عنوان فرصتی برای تجدید تعهد جوامع و دولت‌ها به بهبود شرایط زندگی افراد مبتلا به تالاسمی و خانواده‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

سلامت باشید.

مطالعه این مطلب شاید برای شما مفید باشد.

ارسال دیدگاه